sobota, 29 października 2011

Polska Nowa Fala

Czasami trzeba pojechać do Azji, żeby zobaczyć dobry polski film :) Właśnie to przytrafiło mi się w ostatnich dniach podczas wspomnianego już w poprzednim poście Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Kaohsiung. Główną gwiazdą festiwalu, był nasz rodak - Jerzy Skolimowski, w którego filmografii znajdziemy takie tytuły jak "Start", "Fucha", "Cztery Noce z Anną" i "Essential Killing" i który jest określany jako jeden z najwybitniejszych przedstawicieli tzw. Polskiej Nowej Fali. Jest także bliskim przyjacielem Romana Polańskiego, a przez wiele lat współpracował ze związanym z Ostrowem kompozytorem Krzysztofem Komedą (absolwent mojego liceum :D). Dwa ostatnie ze wspomnianych filmów miałem przyjemność obejrzeć podczas festiwalu i poznać jednocześnie Pana Skolimowskiego oraz jego żonę (tak bycie jedynym nie-Tajwańczykiem na sali ma swoje zalety, a przede wszystkim przywileje ;)). "Essential Killing" opowiada o schwytanym w Afganistanie człowieku (podejrzewanym o terroryzm), który zostaje przewieziony gdzieś do więzienia w środkowej Europie (z rozmów ludzi w filmie można odgadnąć że to Polska ;)), udaje mu się jednak uciec z transportu i od tego czasu stara się za wszelką cenę przetrwać w obcym sobie środowisku. "Cztery Noce z Anną" to opowieść o miłości, historia człowieka który nie mogąc liczyć na spełnienie w swoim uczuciu, zakrada się nocą do domu ukochanej aby obserwować ją podczas snu, przy okazji pomagając w drobnych obowiązkach, sprzątaniu, naprawach itp. Szczerze polecam oba filmy bo jest to kawał bardzo poruszającego kina. Pan Skolimowski w czasie festiwalu opowiadał m.in. o swoich filmach, o pisaniu do nich scenariuszy, o tym w jaki sposób współpracował z Komedą przy tworzeniu muzyki, a ja w czasie debaty miałem też okazję zapytać go o Vincenta Gallo odtwórcę głównej roli w "Essential Killing". Poniżej mała fotorelacja z festiwalu.

Jedno z miejsc w którym odbywały się pokazy filmów w ramach festiwalu - Dream Mall w Kaohsiung

Przed wejściem na salę :)

W czasie wywiadu z reżyserem

Po lewej krytyk filmowy a po prawej tłumaczka ;)

Pani Ewa Piaskowska, współscenarzystka "Essential Killing" i "Czterech Nocy z Anną", bardzo inspirująca osoba :)

Zdjęcie z reżyserem

Wrażenie na mnie zrobił dystans Pana Skolimowskiego do siebie i swoich filmów, naprawdę klasa :)

Pamiątka po spotkaniu :)

Gwiazdy festiwalu filmowego w Kaohsiung (od prawej: Jerzy Skolimowski, Ewa Piaskowska, Paweł Kościelski) hehe przepraszam, nie mogłem się powstrzymać ;)

Jeszcze dwa krótkie filmiki, które nagrałem w trakcie debaty





A na koniec taka ciekawostka dla fanów motoryzacji, na którą natrafiłem idąc na festiwal. Poniżej zdjęcie znanej i lubianej w Polsce Skody Fabii, ładny samochód ale jak się okazało za wersję, która u nas kosztuje około 45000 zł na Tajwanie trzeba zapłacić jakieś 70000 zł (sic!). Jeden pan, który akurat oglądał samochód, jak o tym ode mnie usłyszał to się nieźle oburzył na sprzedawcę ;)


Do usłyszenia! :)

2 komentarze: